Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

marzec 2021

20210315
Poprzedni tydzień
Następny tydzień

OPUS 21 - zakończony

Data: 15.03.2021 - 15.06.2021
OPUS 21 - zakończony

Instytucja ogłaszająca:

Narodowe Centrum Nauki

Przedmiot konkursu:

Opiekunowie konkursu w CAWP:

Wydziały: PiA, ZiKS, Jednostki pozawydziałowe:
Mateusz Basarab,
tel. 12 663 38 64,
e‑mail: mateusz.basarab@uj.edu.pl

Wydział FAIS:
Monika Pacholczyk,
tel. 12 663 30 09
e-mail: monika.pacholczyk@uj.edu.pl

Wydziały: Filozoficzny, Historyczny:
Jakub Górka,
tel. 12 663 30 11,
e-mail: jakub.gorka@uj.edu.pl

Wydziały: Biologii, MiI:
Agnieszka Gajda-Górecka,
tel. 12 663 30 25,
e-mail: agnieszka.gajda-gorecka@uj.edu.pl

Wydziały: Chemii, GiGi, Polonistyki:
Monika Mikołajczyk,
tel. 12 663 38 39,
e-mail: monika.wojtasinska@uj.edu.pl

Wydziały: BBiB, Filologiczny, SMiP:
Łukasz Kucharzyk,
tel. 12 663 38 49,
e-mail: lukasz.kucharzyk@uj.edu.pl

Konkurs na projekty obejmujące badania podstawowe w ramach programu OPUS 21 na projekty badawcze przeznaczony dla naukowców na wszystkich etapach kariery naukowej.

Informacje dotyczące przygotowania wniosków:

  • Okres realizacji projektu może wynosić 12, 24, 36 lub 48 miesięcy.
  • Kierownik projektu powinien wskazać od 1 do 10 opublikowanych prac naukowych.
  • Zmiana zapisów dot. warunków, które powinien spełniać Kierownik projektu: Kierownik projektu jest zobowiązany przebywać na terenie Polski przez co najmniej 50 % czasu trwania projektu. Do tego okresu wlicza się niezbędne dla realizacji projektu wyjazdy służbowe. Ponadto, Kierownikiem projektu może być osoba zatrudniona przez cały okres realizacji projektu w podmiocie planowanym jako miejsce realizacji projektu na podstawie umowy o pracę na co najmniej połowę pełnego wymiaru czasu pracy. Wymóg zatrudnienia nie dotyczy osób pobierających świadczenia emerytalne z systemu ubezpieczeń społecznych.
  • W danej edycji konkursów można być wskazanym jako kierownik projektu tylko w jednym wniosku. Oznacza to, że w tej edycji konkursów NCN, dana osoba może być wskazana tylko raz jako kierownik projektu we wniosku OPUS 21 lub we wniosku PRELUDIUM 20.
  • Zmiana wymagań jakie musi spełniać osoba planowana do zatrudnienia na stanowisku post-doc:
    • kierownik projektu nie był promotorem ani promotorem pomocniczym rozprawy doktorskiej osoby planowanej do zatrudnienia na stanowisku post-doc;
    • uzyskała stopień doktora w podmiocie innym niż podmiot, w którym planowane jest zatrudnienie na tym stanowisku, lub odbyła co najmniej 10-miesięczny, ciągły i udokumentowany staż podoktorski w podmiocie innym niż podmiot realizujący projekt oraz w kraju innym niż kraj uzyskania stopnia doktora.
  • W konkursie OPUS 21 po raz pierwszy można zaplanować pełnoetatowe zatrudnienie na stanowisku badacza (Senior Researcher). Osoba zatrudniona na tym stanowisku musi spełnić łącznie następujące warunki:
    • będzie zatrudniona na okres nie krótszy niż 6 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy. W ramach projektu można zaplanować wynagrodzenie w wysokości 60 tys. zł rocznie, a podmiot zobowiązuje się do dofinansowania ze środków własnych wynagrodzenia w wysokości co najmniej 60 tys. zł rocznie (dopuszcza się zatrudnienie jednej osoby na stanowisku badacza (Senior Researcher) na cały okres trwania projektu);
    • odbyła udokumentowany staż lub staże podoktorskie trwające łącznie co najmniej 24 miesiące w podmiotach innych niż podmiot, w którym planowane jest zatrudnienie na tym stanowisku, w tym co najmniej 10-miesięczny, ciągły i udokumentowany staż podoktorski w podmiocie innym niż podmiot realizujący projekt oraz w kraju innym niż kraj uzyskania stopnia doktora;
    • w okresie pobierania wynagrodzenia etatowego nie będzie pobierać innego wynagrodzenia ze środków przyznanych w ramach kosztów bezpośrednich z projektów badawczych finansowanych w ramach konkursów NCN;
    • w okresie pobierania wynagrodzenia etatowego nie będzie pobierać wynagrodzenia u innego pracodawcy na podstawie umowy o pracę, w tym również u pracodawcy z siedzibą poza terytorium Polski;
    • nie będzie pobierać świadczeń emerytalnych z systemu ubezpieczeń społecznych.
  • W projekcie można planować tzw. stypendia doktoranckie dla doktorantów, którzy spełniają wymagania określone przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce” (szkoły doktorskie).
  • Z kosztów bezpośrednich nie mogą być finansowane koszty publikacyjne artykułów naukowych lub koszty udostępniania danych badawczych w otwartym dostępie (tzw. Open Access). Zaplanowanie kosztów Open Access z kosztów bezpośrednich będzie skutkować odrzuceniem wniosku na etapie oceny formalnej. Koszty opłat publikacyjnych (tzw. Article Processing Charges) w czasopismach hybrydowych, zgodnie z definicją zawartą w Polityce NCN dotyczącej otwartego dostępu do publikacji nie są w ogóle kwalifikowane (w tym również z kosztów pośrednich).
  • UWAGA: kosztami kwalifikowalnymi nie są koszty publikacji monografii będącej efektem realizacji projektu badawczego, do czasu uzyskania pozytywnej oceny w procesie recenzyjnym przeprowadzonym przez NCN.
  • W budżecie projektu w ramach kosztów bezpośrednich należy uwzględnić koszt zakupu podpisu kwalifikowanego w wysokości ok. 205 zł (zestaw do podpisu + przedłużenie - ważny cztery lata). • W budżecie projektu należy uwzględnić wartość podatku VAT (VAT jest kosztem kwalifikowalnym w projekcie), proszę o podawanie w kosztorysie kwot brutto.
  • Zmiany wysokości kosztów pośrednich. Koszty pośrednie to koszty pośrednio związane z projektem badawczym, ale niezbędne do jego realizacji, na które składają się:
    • koszty pośrednie Open Access w wysokości do 2% kosztów bezpośrednich, które mogą być przeznaczone wyłącznie na koszty związane z udostępnieniem publikacji lub danych badawczych w otwartym dostępie. Proszę o ujęcie tych kosztów w planowanym budżecie projektu w maksymalnej możliwej wysokości;
    • pozostałe koszty pośrednie w wysokości do 20% kosztów bezpośrednich, które mogą być przeznaczone na koszty pośrednio związane z projektem, w tym również koszty udostępnienia publikacji lub danych badawczych w otwartym dostępie.
  • Podstawowe dane jednostki (UJ) niezbędne do wypełnienia wniosku dostępne są na stronie CAWP: cawp.uj.edu.pl/projekty/dla-wnioskujacych/dokumenty.

Sposób składania wniosków:

Wnioski w konkursie OPUS 21 składane są wyłącznie w formie elektronicznej. Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami kierownik projektu składa w formie elektronicznej w systemie ZSUN/OSF (Zintegrowany System Usług dla Nauki/Obsługa Strumieni Finansowania) dostępnym na stronie internetowej: osf.opi.org.pl

Termin składania wniosków:

15 czerwca 2021 r. godz: 16:00

Regulacje wewnętrzne:
Zgodnie z Zarządzeniem nr 56 Rektora UJ z 11 lipca 2016 roku w sprawie: Regulaminu postępowania w zakresie przygotowania i realizacji w Uniwersytecie Jagiellońskim projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych osoby zainteresowane udziałem w konkursie proszę o przesłanie do opiekuna konkursu w CAWP:

  • do dnia 20 maja 2021 r. - w przypadku gdy realizacja projektu planowana jest we współpracy z innymi podmiotami:
    • i UJ pełni rolę lidera w projekcie:
      • porozumienia o współpracy grupy podmiotów na rzecz realizacji wnioskowanego projektu badawczego (opracowanego przez NCN), pobranego z systemu ZSUN/OSF (zakładka „Podmioty realizujące”) w postaci pliku PDF,
      • dodatkowego porozumienia zatwierdzonego przez Zespół Radców Prawych UJ przygotowanego wg. wzoru, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Komunikatu (wersja rozszerzona porozumienia o współpracy grupy podmiotów na rzecz realizacji wnioskowanego projektu badawczego),
    • a, w sytuacji gdy UJ pełni rolę partnera w projekcie:
      • porozumienia o współpracy grupy podmiotów na rzecz realizacji wnioskowanego projektu badawczego (opracowanego przez NCN) w postaci pliku PDF, przesłanego przez lidera projektu,
      • dodatkowego porozumienia zatwierdzonego przez Zespół Radców Prawych UJ przygotowanego wg. wzoru, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Komunikatu (wersja rozszerzona porozumienia o współpracy grupy podmiotów na rzecz realizacji wnioskowanego projektu badawczego),

Zapisy zawarte we wzorze porozumienia (przygotowanym przez NCN) nie mogą być modyfikowane ani uzupełnianie o dodatkowe uregulowania pomiędzy podmiotami. 

UWAGA: Załączenie podpisanego porozumienia (opracowanego przez NCN) w systemie ZSUN/OSF jest warunkiem zablokowania wniosku i wygenerowania wymaganych potwierdzeń. Należy załączyć dokument w formacie PDF podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub skan dokumentu podpisanego odręcznie. W celu uregulowania współpracy pomiędzy partnerami w ramach grupy podmiotów konieczne jest zawarcie dodatkowego porozumienia (załącznik nr 1 do niniejszego Komunikatu - rozszerzona wersja porozumienia o współpracy grupy podmiotów na rzecz realizacji wnioskowanego projektu badawczego).

Zwracam uwagę, że dodatkowego porozumienia nie należy dołączać do wniosku o finansowanie w systemie ZSUN/OSF.

  • do dnia 27 maja 2021 r. roboczej wersji wniosku w postaci pliku PDF wygenerowanego z systemu ZSUN/OSF,
  • do dnia 8 czerwca 2021 r. (do godziny 15.30):
    • ostatecznej wersji wniosku w postaci pliku PDF wygenerowanego z systemu ZSUN/OSF dokument: opcja „Drukuj PDF” o nazwie wg wzoru: Nazwisko i imię kierownika projektu, nazwa programu, data dokumentu (Kowalski_Jan_OPUS21_08-06-2021), podpisanego podpisem kwalifikowanym przez kierownika jednostki organizacyjnej UJ, tj. Dziekana lub Dyrektora/Kierownika innej jednostki organizacyjnej) w której realizowany będzie projekt,
    • wygenerowanego z ZSUN/OSF dokumentu: „Potwierdzenie złożenia wniosku przez osobę reprezentującą podmiot”,
    • skanu podpisanego, wygenerowanego z ZSUN/OSF dokumentu: „Potwierdzenie złożenia wniosku przez Kierownika” lub dokumentu podpisanego podpisem kwalifikowanym, oraz
    • Formularza rejestracji projektu, wypełnionego w systemie Strefa Projektów UJ,
    • w przypadku planowanego zatrudnienia osoby na stanowisku Senior Researcher proszę o złożenie w systemie Strefa Projektów UJ - Formularza zgłoszenia projektu (ze względu na zapewnienie wkładu własnego jednostki UJ na pokrycie kosztów zatrudnienia osoby na stanowisku Senior Researcher). System Strefa Projektów UJ dostępny na stronie: https://strefaprojektow.uj.edu.pl/. Instrukcja wypełniania formularzy dostępna jest na stronie: https://cawp.uj.edu.pl/strefaprojektow

W trosce o jakość składanych projektów, szczególnie pod względem spełniania wymogów formalnych, zachęcam Państwa do konsultowania wniosków i przekazywania dokumentów do CAWP we wcześniejszych niż wymienione powyżej terminach.

Wyżej wskazane terminy proszę traktować jako ostateczne.

Zwracam uwagę, że wysłanie wniosku przez system jest operacją nieodwracalną, uniemożliwiającą dokonanie późniejszych zmian. Wniosek należy wysłać w systemie ZSUN/OSF po załączeniu podpisanego dokumentu „Potwierdzenie złożenia wniosku przez osobę reprezentującą podmiot” oraz „Potwierdzenie złożenia wniosku przez kierownika”.

Dokumenty wskazane wyżej, podpisane przez władze UJ,

Więcej informacji:

Komunikat Rektora

zał. nr 1 do Komunikatu - Porozumienie o współpracy na rzecz realizacji wnioskowanego projektu badawczego

Dane jednostki niezbędne do kompletnego wypełniania wniosku o finansowanie projektu badawczego finansowanego ze środków NCN

Narodowe Centrum Nauki

Pliki do pobrania
pdf
Materiały ze szkolenia część 1
pdf
Materiały ze szkolenia część 2
pdf
Materiały ze szkolenia część 3
pdf
Materiały ze szkolenia - zagadnienia dotyczące wynagrodzeń w projekcie